Pogoda w podróży
Podstawy pogody
Tak naprawdę jest jedna dobra rada dotycząca pogody - zmienia się bez żadnego ostrzeżenia. Na umiarkowanych wysokościach nawet w sierpniu może spaść śnieg. Deszcz może zacząć padać nawet gdy wierzchołek obok jest cały skąpany w słońcu. Mgła i chmury mogą przylgnąć do linii wybrzeża choć słońce świeci w pełni zaledwie pół kilometra dalej. Nieprzewidywalna pogoda to ciągłe ryzyko, jakie może nas spotkać podczas wyprawy do dziczy. Zawsze bądź przygotowany!
Myśl z wyprzedzeniem
W zasadzie nie da się przewidzieć pogody, nawet podczas krótkiej, jednodniowej wyprawy w góry. Najważniejsze rzeczy jakie możesz wziąć ze sobą to odrobina zdrowego rozsądku oraz ostrożności.
- licz na najlepsze, przygotuj się na najgorsze. Zawsze należy wziąć wypróbowaną i porządną odzież przeciwdeszczową. Co do ubrań powinno zwykle nosić się wiele warstw - tzw. ubiór na cebulkę żeby można dostosować to co ma się na sobie do konkretnych warunków pogodowych w danej chwili
- Zbadaj historię pogody w regionie do którego się wybierasz, porozmawiaj z ratownikami zanim wyruszysz w podróż czy na pewno nie ma jakiś zagrożeń jak np. lawiny. Poinformuj znajomych oraz najbliższe centrum ratownicze np. TOPR o trasie swojej wędrówki. Gdyby stało się coś złego to może bardzo ułatwić prace ratownikom, a Tobie życie. Warto też zapoznać się z przewodnikami po regionie oraz zapytać o radę innych podróżnych oraz miejscowych
- Bardzo przydatnym może okazać się małe radio AM/FM - zawsze można odebrać sygnał ze stacji w regionie, w którym się znajdujesz, zwykle w okolicach każdej pełnej godziny jest podawana pogoda i inne użyteczne informacje dla podróżnych
Patrz w niebo
Zawsze zwracaj uwagę na to co się dzieje na niebie. Zmiany kształtu, ilości oraz rodzaje chmur zwykle informują nas o gwałtownej nadchodzącej zmianie pogody. Ciepłe fronty to ciepłe masy powietrza, przemieszczają się one dużo wolniej od chłodnych frontów i zwykle bardzo rzadko powodują gwałtowne pogorszenie pogody, jednak mogą ze sobą nieść opady, które mimo iż mniej intensywne mogą być bardziej długotrwałe. Chmury frontów wysokich są zwykle wysoko, są cienkie i bardzo gęste.
- Chmury Cirrus: Te cienkie, chude i delikatne białe chmury czasami przypominają pociągnięcia pędzlem na niebieskim płótnie wysoko w niebie. Mogą one wyprzedzać front aż o 48 godzin
- Następnie zwykle nadlatują cirrocumulusy, przykrywają one niebo cienką warstwą na bardzo dużym obszarze. Cirrocumulusy zwykle mają w sobie kryształki lodu
przez co mogą tworzyć efekt halo wokół słońca.
Obydwa powyższe rodzaje chmur unoszą się wysoko na niebie - Altostratus (średniej wysokości, gęste, „zadymione”) i nimbostratus (szare, gęste, niskie) nadchodzą po cirrusach i cirrocumulusach, zwykle niosą opady, od mżawki do regularnego deszczu lub śniegu. Nisko wiszące monochromatyczne stratusy zwykle niosą mnóstwo wilgoci i przypominają mgłę, która unosi się nad oceanem.
Zimne fronty niosą zimne masy powietrza, które tworzą klin wciskający się pomiędzy ciepłe masy. Zimne fronty powodują gwałtowne zmiany pogody, kierunku wiatru, spadek temperatury oraz ciśnienia.
- Cumulusy są białe i „puszyste”, wyglądają jak chrupki kukurydziane. Zwykle niosą ze sobą dobrą pogodę lecz jeżeli w ciągu dnia wciąż ich przybywa wieczorem może padać
- Cumulonimbus - z reguły są białe, ale mogą być szare lub ciemnoszare. Są to bardzo duże i wysokie chmury. Z reguły są wyższe, jak szersze i kształtem przypominają kowadło lub grzyb po eksplozji jądrowej. Widząc cumulonimbusy trzeba się przygotować na najgorsze, te chmury zwykle niosą ze sobą drastyczne pogorszenie pogody, burze oraz nawałnice. Tworząc się w ciągu dnia mogą wywołać burze późnym wieczorem oraz w nocy.
Wskazówka: Jeżeli burze i opady późnym popołudniem podczas Waszej podróży stały się normą, radzę wstać rano i pokonać jak najwięcej drogi podczas spokojnych
porannych godzin.
Wysokościomierz: Jeżeli posiadacie takowy może on pokazać, że zwiększyliście swoją wysokość nawet jeżeli staliście w miejscu, oznacza to nadchodzący zimny
front i spowodowany nim spadek ciśnienia, na który właśnie zareagował wasz wysokościomierz, należy się wtedy przygotować na dość gwałtowną zmianę pogody.
Pioruny
W ciągu ostatnich 30 lat w Stanach Zjednoczonych The National Weather Service obliczył, że średnio co roku od uderzenia pioruna giną 62 osoby, a 300 zostaje rannych. Piorun uderzający w ziemię tworzy olbrzymi obwód elektryczny na bardzo dużym obszarze, co zwykle jest przyczyną śmiertelnego porażenia. Nigdy nie należy lekceważyć burz oraz piorunów, jeżeli znajdujesz się na zewnątrz podczas burzy należy natychmiast przedsięwziąć odpowiednie kroki:
- Odsuń się od wysokich drzew i jakichkolwiek wysokich obiektów na danym terenie, przyciągają one zwykle wyładowania
- Jeżeli znajdujesz się na jakieś górze lub szczycie natychmiast udaj się na dół, pioruny zwykle uderzają w teren topograficznie najwyżej położony więc należy szybko zejść gdzieś niżej
- Trzymaj się z dala od zbiorników wodnych
- Odizoluj się od jakichkolwiek obiektów metalowych lub grafitowych, jak np. stelaż od plecaka, siekiery itp.
- Unikaj płytkich jaskiń i zagłębień w ścianach skał, pioruny często „przeskakują” część skał wpadając do takich właśnie miejsc
- Odizoluj się od ziemi, usiądź na macie do spania lub czymkolwiek co nie przewodzi elektryczności, jeżeli nie posiadasz nic takiego ukucnij ze stopami blisko siebie tak aby tylko one dotykały ziemi. Nie kładź się bo to zwiększy twój kontakt z ziemią w wypadku gdy wyładowanie przejdzie przez glebę (uderzenie pioruna w ziemię niedaleko)
- Jeżeli podróżujecie w kilka osób niech każdy będzie oddalony od każdego o przynajmniej 7-8 m. lub dalej jeżeli to możliwe
- Porażone osoba może zostać uratowana poprzez resuscytacje krążeniowo-oddechową