Jak sobie radzić z ekstremalnymi temperaturami?

Jak sobie radzić z ekstremalnymi temperaturami?

Natura jest całkowicie obojętna na ludzką obecność na dzikich terenach. Człowiek przeliczył się myśląc, że przez nagły wzrost lub spadek temperatury nie zostanie narażony na szkody związane z pogodą lub chorobą. Pomysłowy podróżnik musi wiedzieć, jak reagować, gdy warunki pogodowe zmieniają się na takie, które nie są uznawane za zbyt komfortowe dla człowieka.

Jak radzić sobie z ciepłem?

Gdy na dworze jest bardzo ciepło Twoim głównym priorytetem jest utrzymywanie odpowiedniego poziomu wody w organizmie. Na długich trasach podczas gdy jest gorąco konieczne może być picie około 3,5 litra wody lub więcej w ciągu dnia. Wydaje się to dużo natomiast podczas takiej pogody człowiek wypaca około 1l wody na godzinę.
Bez prawidłowej hydratacji (która zwykle wymaga wypicia płynu raz na 20 minut, podczas męczącego wysiłku) krew staje się gęstsza (można ją porównać do starego oleju silnikowego). W związku z tym nasze serce musi działać mocniej aby zmusić krew do ciągłego ruchu. Może to prowadzić do hipertermii.

Choroby związane z ciepłem

Hipertermia

Hipertermia to ogólny termin, który odnosi się do problemów powodowanych przez przegrzania ciała ludzkiego.

  • Zmęczenie cieplne - choroba ta zazwyczaj charakteryzuje się skurczami mięśni, silnym pragnieniem oraz nagłym zmęczeniem.
  • Wyczerpanie - dochodzi do niego gdy zmęczenie za sprawą ciepła pogarsza się. Objawy obejmują nadmierne pocenia, zawroty głowy, bóle głowy, mdłości i szybkie skurcze serca.
  • Udar cieplny – jest to najostrzejszy rodzaj choroby związanej z ciepłem. Jest to bardzo poważny uraz, który powoduje utratę kontroli ciała nad ciepłem. Ofiary udaru cieplnego zazwyczaj są zdezorientowane, może u nich dojść do zaprzestania pocenia, a w niektórych przypadkach zdarza się, że cały układ nerwowy zaczyna działać nieprawidłowo. Udar cieplny może być śmiertelny.

Jak zapobiegać?

Zapobiegać hipotermii można na kilka sposobów, są to:

  • Noszenie ubrań tylko lekkich, luźno przylegających, jasnych
  • Częste picie wody, najlepiej najchłodniejszej dostępnej, Twój żołądek najłatwiej ją przyswaja
  • Zacznij wędrówkę przed wschodem słońca lub wczesnym wieczorem kiedy temperatury są niższe
  • Często odpoczywaj. Jeśli znajdziesz zacienione miejsce około południa, zdecyduj się na dłuższą przerwę
  • Rozpocznij podróż w warunkach zbliżonych do średnich, w jakich funkcjonowałeś do tej pory, jeśli będziesz często powtarzał takie wyprawy to ten trening powinien przygotować Twoje ciało do rygorystycznych wymagań pogodowych.

Środki zaradcze

Co zrobić kiedy już dojdzie do hipertermii? Należy stosować się do rad podanych poniżej:

  • Zakończ każdą wykonywaną czynność i odpocznij w chłodnym, zacienionym miejscu
  • Pij często wodę
  • W przypadku poważnych sytuacji, osoby które się źle czują należy położyć na plecach z nogami podniesionymi aby utrzymać odpowiednią ilość krwi wpływającej do mózgu
  • Umieść coś zimnego w miejscach, gdzie znajdują się główne tętnice: pachy, pachwiny, szyja. Połóż mokrą chusteczkę na czole. Wentyluj poszkodowanego
  • Poszukaj pomocy medycznej, tak szybko jak to możliwe

Odwodnienie

Woda jest życiem. Taki slogan widoczny jest w bardzo wielu turystycznych miejscach na całej pustyni na południu Stanów Zjednoczonych. Wyrazy te są prawdziwe. Jeśli jesteś odwodniony, kluczowe organy takie jak Twoje nerki, serca i mózg mogą zacząć działać nieprawidłowo. Jest to poważny stan, który wymaga natychmiastowej uwagi. Może skończyć się on szokiem termicznym a nawet śmiercią.
Odwodnienie wiąże się z utratą wody i ważnych cukrów i soli (elektrolity takie jak sód i potas) z krwi. Wymioty lub biegunka również narażają osobę na odwodnienie, ale jednak najwięcej przypadków odwodnienia spowodowanych jest nadmiernym wysiłkiem podczas gdy na dworze panuje nieodpowiednia temperatura.

Do objawów odwodnienia należą:

  • Przyśpieszona akcja serca
  • Ciemnożółty mocz lub brak potrzeby oddawania go
  • Suche usta
  • Sucha, „papierowa” skóra
  • Słabość, senność
  • Zawroty głowy
  • Intensywne pragnienie
  • Ból w klatce piersiowej lub ból brzucha
  • Zmieszanie
  • Niecierpliwość
  • Spięte mięśnie

Twoja krew składa się w około 90 procentach z wody. Kiedy ćwiczysz, mięśnie podgrzewają się i powstaje pot. Potem paruje aż dostanie się na powierzchnię Twojej skóry i chłodzi ją. Dzięki temu Twój system krwionośny dostarcza krew o niższej temperaturze do wszystkich organów Twojego ciała.
Jeśli nie nawadniasz się regularnie, Twoja krew staje się gęstsza a to powoduje, że Twoje serce musi pracować ciężej aby wpompować ją do żył i tętnic. Dlatego tez wyświadczasz sercu przysługę pijąc odpowiednie ilości wody.

Jak zapobiegać?

  • Pij wodę, zanim uznasz że jesteś spragniony. Ciało potrzebuje wody przed tym jak poczujesz że chce Ci się pić
  • Pij więcej kiedy jesteś na dużych wysokościach. Im wyżej tym mniej jest tlenu w powietrzu więc oddychasz szybciej i głębiej aby pobrać odpowiednia ilość tlenu potrzebną do prawidłowego funkcjonowania. Ten wysiłek w połączeniu z zimnym i suchym powietrzem powoduje spore straty wody w organizmie.
  • Unikaj alkoholu i kofeiny. Są to środki moczopędne, które przyśpieszają odwodnienie
  • Niektóre lekarstwa, w tym leki antyhistaminowe i uspokajające, mogą przyczynić się do odwodnienia. Poproś lekarza o radę w tej sprawie
  • Nie zastępuj zwykłej wody, wodą gazowaną. Ciało wymaga substancji zawartych w wodzie źródlanej do prawidłowego funkcjonowania
  • Pozostań wypoczęty podczas wycieczki
  • Przyzwyczajaj się stopniowo do dużych wysokości
  • Jedz dobrze. Około 25% dziennego zapotrzebowania na wodę pochodzi z jedzenia.

Środki zaradcze

  • Nie pij napojów alkoholowych
  • Pij zimną wodę ponieważ Twój żołądek najłatwiej ją przyswaja
  • Uzupełniaj wodę napojami które zawierają elektrolity: soki, zupy, odpowiednie napoje
  • Jeśli odwodnienie jest poważne zachęcić odwodnione osoby do wypicia czegoś, mimo iż on lub ona nie wydaje się być tym w ogóle zainteresowana. Nakłoń daną osobę chociaż do kilku łyków co 10, 15 minut.

Jak radzić sobie z przejmującym zimnem?

Hipotermia

Hipotermia jest to znaczny spadek temperatury ciała ludzkiego, którego przyczyną jest długotrwałe lub nagłe narażenie się na zimno. Ten potencjalnie zagrażający życiu stan najczęściej występuje wśród podróżników i odkrywców, którzy nie zdają sobie sprawy z jego oznak.

Temperatury poniżej 0 stopni nie są niezbędne aby spowodować hipotermię. Długotrwałe narażenie na zimno również może prowadzić Cię do takiego stanu. Hipotermia nagła lub ostra jest zwykle spowodowana przez zanurzenie w bardzo zimnej wodzie, stanowi ona również zagrożenie głownie dla ludzi podróżujących zimą w terenach oblodzonych, którzy czasem zanurzają stopy w wodzie. Wiatr również odgrywa ważną rolę w stratach ciepła.
Hipotermia jest niebezpieczna, ponieważ rozwija się subtelnie, często bez naszej wiedzy. Z tego powodu jeśli podróżujesz zimą musisz od czasu do czasu sprawdzić czy Tobie lub Twoim współpodróżnikom nie towarzyszą jej symptomy. Objawy wychłodzenia to m.in.: dreszcze, apatia, zaburzenia mowy lub zupełny brak komunikacji z poszkodowanym.

Jak zapobiegać?

  • Pozostań w cieple
  • Bądź suchy i dużo pij podczas twoich wypraw
  • Jedz dobrze, szczególnie w nocy. Trawienie pomaga generować wewnętrzne ciepło
  • Rozpocznij wyprawę kiedy jesteś w najlepszej kondycji fizycznej. Twoje ciało będzie korzystać z możliwości wydajniejszego obiegu krwi
  • Jeśli masz dostęp do ognia lub innego źródła ciepła, umieść „centrum” swojego ciała (obszar od klatki piersiowej do połowy ud) najbliżej ciepła. Obszar ten będzie pełnił funkcję „pieca” i pomoże ciepłu dostać się do reszty Twojego ciała

Środki zaradcze

  • Poszukaj schronienia
  • Postaraj się ogrzać swoje środowisko ciepłem z ogniska, pieca lub kominka oddychanie ciepłym powietrzem przynosi korzyści poszkodowanemu
  • Zdejmij mokre ubranie i wymień je na suche, pamiętaj o nakryciu głowy
  • Zjedz i wypij coś ciepłego

Odmrożenia

Odmrożenie to uszkodzenie skóry, które powstaje w wyniku działania na nią niskiej temperatury. Kiedy jakaś cześć ciała zostaje odmrożona zmienia się kolor, pojawiają się przebarwienia, i powierzchnia skory na niej.

Środki zaradcze

  • Poszukaj schronienia
  • Włóż odmrożone miejsce do ciepłej (nie gorącej) wody i trzymaj tam około 30 minut, gdy odmrożenia są rozległe i poważne możesz trzymać nawet dłużej, nawet jeśli nie do końca odpowiada to osobie poszkodowanej
  • Nie masuj uszkodzonego miejsca
  • Nie używaj ognia aby rozgrzać odmrożone miejsce
  • Nie pozwól aby uszkodzone miejsce ponownie uległo odmrożeniu


Chcesz otrzymywać od nas więcej bezpłatnych porad ekspertów?
Prosimy podaj nam swój e-mail:


W celu zapewnienia najwyższej jakości usług korzystamy z informacji przechowywanych w przeglądarce internetowej. Zapoznaj się z polityką cookies.
Zamknij